Loading
Jan 12, 2016

Tien opvallende Instagram advertenties; de do’s and don’ts

Sinds 1 oktober jl. kunnen we in Nederland adverteren op Instagram. In de afgelopen drie maanden zagen we heel wat verschillende sponsored postings in onze feed voorbijkomen. In dit artikel delen we tien opvallende Nederlandse advertenties en vertellen wat we er goed óf slecht aan vinden.
VELUX

Onze Facebook feed stond er de afgelopen weken vol mee: Starwars inhakers. Velux bedacht ook een inhaker, maar verliest daarbij wel een duidelijke link met haar product uit het oog. Het is belangrijk dat je in je advertenties rekening houdt met het feit dat de Instagram-gebruiker je merk nog niet kent. En content die op Facebook goed werkt, lokt niet altijd dezelfde interacties uit op Instagram.

Velux

VeluxTip: De kracht van Instagram zit in het delen van unieke en originele foto’s. We raden het ontzettend af om content één op één door te plaatsen.

KLM

Merken vinden het belangrijk om hun follow en bereik te vergroten, daarom worden link-advertenties momenteel gebruikt voor het promoten van eigen Instagram-accounts.

KLM

Klik je in de advertentie van KLM op ‘meer bekijken’, dan word je via de mobiele webbrowser terugverwezen naar Instagram. Geen gunstige situatie. Het is voor de Instagram-gebruiker veel vriendelijker om op de Insta-handle in de foto-omschrijving te klikken. Je blijft dan binnen de vertrouwde omgeving van de app en komt zonder omweg direct op het Instagram-account.

Tip: gebruik voortaan een foto-advertentie (en dus geen link-advertentie) waarin je alleen in de foto-omschrijving oproept tot volgen met vermelding van de insta-handle.

SPRPS Me

Dit is een goed voorbeeld van content die is afgestemd op de doelgroep en het medium waarop de advertentie geplaatst wordt. Deze foto past zelfs zo goed bij de andere foto’s uit de doorsnee fotofeed van een Instagram-gebruiker, dat het tijdens het scrollen niet direct opvalt dat het hier om een advertentie gaat. Blijf je wat langer hangen, dan valt pas op dat SRPRS ME reclame maakt voor haar eigen Instagram-account.

Srpsme

Tip: Vermeld volgende keer de Instagram-handle in de omschrijving van een foto-advertentie.

Heineken

Dit vinden we nou een mooi voorbeeld van de carrousel ad. Heineken weet alle mogelijkheden van de carrousel ad perfect te combineren waardoor je extra wordt uitgenodigd om te swipen.

Heineken

Tip: zorg dat de afbeeldingen in de carrousel ad op elkaar aansluiten.

Xenos

Als je aan Xenos denkt, denk je aan een winkel met woonaccessoires en leg je niet direct de link met reizen. Misschien dat deze ad daardoor wat meer uitleg nodig heeft, maar de insteek van de winactie #OpReisMetXenos (710 foto’s) vinden we voor een merk als Xenos verrassend en doordacht ingestoken. Dat maakt deze actie een stuk minder plat dan de doorsnee tag & winactie die je op Instagram vindt. Een minpuntje wat we ontdekten, is dat de website achter de ad niet mobiel responsive is.

Xenos

Tip: gebruik win-acties die je merk of brand versterken en claim een eigen hashtag. Instagram is een medium voor mobiele advertenties. Zorg daarom dat de website waar je naartoe linkt vanuit een ad ook mobiel responsive is.

Coolblue

Bij het plaatsen van deze ad lijkt niet te zijn nagedacht over het afstemmen van de advertentie op het medium en haar doelgroep. De kans dat deze advertentie van Coolblue als vervuiling in de timeline wordt ervaren, is namelijk erg groot.

CoolBlue

Tip: Gebruik Instagram niet voor platte productmarketing. Steek meer effort in échte fotografie van producten, bij voorkeur in hun natuurlijke omgeving.

Villeroy & Boch

Elk merk wil natuurlijk het liefst zoveel mogelijk interactie en nieuwe insta-followers, daarom zien we op Instagram steeds meer winacties. Mocht je hier als merk gebruik van maken, zorg dat dat de actie goed in elkaar steekt en een aansluit bij je brand. Het omschreven stappenplan in de afbeelding van Villeroy & Boch herhaalt zich in de omschrijving. Dat voelt nu dubbelop. Zou de afbeelding niet veel sterker zijn als je hier alleen de hashtag als extra in vermeldt?

Villeroy

Tip: Zorg dat de afbeelding en de omschrijving elkaar aanvullen.

Cheap Tickets

Cheap Tickets Nederland maakt, net als Heineken hierboven, op een speelse manier reclame. De tekst en pijltjes in de visual benadrukken dat je kunt swipen en ook de hashtags sluiten goed aan. Op Instagram worden ontzettend veel reislustige plaatjes en foto’s van zonsondergangen gedeeld, Cheap Tickets speelt daar handig op in. Het geheel zou nog krachtiger worden als je zelf een tafel stileert, daarvan foto’s maakt en vervolgens zo beperkt mogelijk gewerkt of aanvult met tekst.

CheapTickets

Tip: Zorg dat afbeeldingen in je advertising campagne gebruikt, die zo min mogelijk zijn bewerkt met photoshop. Leg de focus op fotografie.

Motivaion Insights

Het is een gewaagde keuze van Motivation Insights om midden in de zwarte pieten discussie dergelijke advertenties te plaatsen. Gevaarlijke keuze waar in onze ogen slecht over na is gedacht. We adviseren merken en bedrijven altijd voorzichtig te zijn met het innemen van een standpunt in politieke of maatschappelijke discussies. Daarnaast sluit de visual niet goed aan bij de dienst die aangeboden wordt: een kleurentest die inzicht geeft in wie je echt bent.

Motivaction

Tip: Refereer in advertising niet (ook niet indirect) naar politieke discussies of maatschappelijke kwesties. Racisme is niet een onderwerp waar je als merk mee geassocieerd wil worden.

Where The Wild Things Are

Leuke foto die aansluit bij het product waarover geadverteerd wordt. Ons valt wel gelijk op dat de omschrijving bij de foto aan de lange kant is. Je moet de tekst uitklappen om het hele bericht te kunnen lezen. Het is belangrijk dat je in advertising één duidelijke boodschap communiceert. Je kunt ook alleen de top drie acts op het Instagram-account noemen en voor de complete line-up naar de achterliggende website verwijzen.

Where-The-Wild-Things-Are

Tip: Houd je in de advertentie bij het zenden van één specifieke boodschap en vermijd lange omschrijvingen. Hierdoor wordt de advertentie minder snel als nieuwsfeed vervuiling beschouwd.

Conclusie

De kracht van Instagram advertising zit in het delen van inspirerende foto’s. Steek daarom tijd en aandacht in échte fotografie. Zorg voor unieke content op zowel je Instagram-account als in advertising, waarin je het gebruik van photoshop tot een minimum beperkt.

Dit artikel verscheen eerder op Emerce.

 

Terug naar overzicht